Lessen volwassenen

Aerobic steps

Bij aerobic steps beweeg je actief op muziek. Door gebruik te maken van een step wordt de work-out  leuker, afwisselender en zwaarder waardoor de conditie verbeterd. In deze les wordt echter ook gewerkt met slides, dumbells, dynabands of een circuittraining. De les wordt afgesloten met spierversterkende oefeningen op een matje.

Aerobics low impact/grondgym 50+

Bij aerobics low impact zijn de bewegingen in principe hetzelfde als bij aerobic steps, maar er wordt geen step gebruikt, ligt het tempo wat lager en zijn de oefeningen wat minder zwaar, waardoor dit tot op oudere leeftijd erg leuk is om te doen. Door regelmatig aerobiclessen te volgen wordt het uithoudingsvermogen en de conditie verbeterd, dans- en ritmegevoel versterkt, de coördinatie verbeterd en de spieren worden soepeler en sterker.

Bodyshape

Bodyshape is echt gericht op krachttraining en het ontwikkelen en soepel houden van de spieren. De warming-up bestaat uit aerobicpassen op muziek en tijdens de rest van de les wordt gebruik gemaakt van gewichten, elastieken en soms een step. Ook wordt er af en toe een circuit afgewerkt. Deze lessen worden altijd afgesloten met spierversterkende oefeningen op een matje.

Conditietraining dames en heren

Het betreft hier gescheiden trainingen voor dames en heren op of met muziek als achtergrond. In het herenlesuur wordt gewerkt aan de conditie van zowel spieren  als aan het uithoudingsvermogen van hart en longen. Lopen, rennen, arm-, buik- en rugspieroefeningen en touwtje springen zijn voorbeelden van elementen die in de les aan de beurt kunnen komen. Bij de heren wordt het uur altijd afgesloten met een partijtje volleybal.
Bij de lessen voor de dames staat ook het verbeteren van de conditie centraal. Dit gebeurt in een gevarieerd programma met de ene week aerobic, de volgende week steps of slides, of er worden verschillende spieroefeningen gedaan zoals bij callanetics al dan niet verzwaard met elastieken of gewichten en worden deze herhaald in circuitvorm.

Callanetics

Callanetics wordt ook gegeven op muziek of met de muziek als achtergrond en is  meer gericht op spierconditie ofwel spier uithoudingsvermogen dan op het uithoudingsvermogen van hart en longen. Er wordt in deze les niet gerend of gesprongen, maar er wordt vooral gewerkt aan de spieren van buik, benen, borst en billen (BBBB), alsook armen en rug. Beginnend met 10 herhalingen, die echter kunnen oplopen tot 25, van éénzelfde oefening. Ook kunnen de oefeningen worden verzwaard met elastieken of gewichten. De oefeningen kunnen thuis worden herhaald zodat het resultaat snel merkbaar is.

Yoga

Op woensdagavond starten we met een 'easy-flow' yoga-les, gebaseerd op Hatha-yoga, de meest westerse vorm van yoga.
Het doel van yoga is om soepel en fit te blijven en het leegmaken van de geest. Bij yoga wordt de ademhaling verbonden met de (krachtige) houdingen (oftewel asana's) en ondersteunt zo de bewegingen.
Elke les begint met een aantal opwarm- en losmaakoefeningen, gevolgd door de" zonnegroeten" en asana' s. Die asana's worden staand, zittend of liggend op de mat uitgevoerd en aangevuld met balansoefeningen, voor- en achterover-buigingen en draaiingen in de romp. Dit alles wordt in een prettige flow met elkaar verbonden, vandaar de naam: 'easy-flow' yoga.
Natuurlijk is er tijdens de les ook aandacht voor de ademhaling en het leegmaken van de geest en iedere les wordt afgesloten met een heerlijke ontspanning.
Kortom een ideale les om de dag mee af te sluiten!
Deze les wordt gegeven in de gymzaal aan de Rooseveltlaan 3 van 20.45 tot 21.45 uur door Marjan Dijkstra en/of Bea van der Meer.

Om deze lessen te volgen is yoga-ervaring niet verplicht, want de lessen worden rustig opgebouwd. Het is prettig om redelijk aansluitende sportkleding te dragen, omdat wijde kleding 'in de weg' kan zitten én yoga wordt beoefend op blote voeten.

Zumba

Zumba is een fitnessprogramma geïnspireerd op Latijns-Amerikaanse muziek en de daarbij horende dansstijlen. Tijdens de lessen komen er verschillende dansstijlen aan bod zoals: salsa, merenque,samba, calypso, cumbia, belly dance, flamenco....en nog veel meer! Zumba is een stevige cardio en fitness-workout waarbij je tegelijkertijd  je conditie opbouwt en je spieren traint. Elke les is een feestje en je gaat met een blij gevoel naar huis terwijl je ook nog eens veel calorieën hebt verbrand!